Strategia ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce
Przyjęte podczas konferencji stron Konwencji Ramsarskiej rekomendacje wzywają państwa będące stronami tej konwencji do opracowania i wdrożenia krajowych strategii mających na celu ochronę obszarów wodno-błotnych. Z tego względu opracowana została Strategia ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce wraz z planem działań (na lata 2006-2013) zatwierdzona przez Ministra Środowiska w dniu 10 października 2006 r.
Przyjęte w strategii cele nadrzędne to powszechna ochrona środowisk wodno-błotnych w kraju na drodze:
- zapewnienia ciągłości istnienia i naturalnego charakteru środowisk zachowanych dotychczas obszarów wodno-błotnych oraz pełnionych przez nie funkcji ekologicznych,
- zatrzymania procesu degradacji i zanikania środowisk wodno-błotnych,
- restytucji przyrodniczej obszarów zdegradowanych.
Zgodnie z zapisami strategii ochrona ta powinna być realizowana zarówno w odniesieniu do całych ekosystemów, jak i pojedynczych elementów różnorodności biologicznej: biotopów wodno-błotnych, zbiorowisk roślinnych, cennych gatunków fauny i flory.
Zadania służące osiągnięciu celów przyjętych w Strategii ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce zawarte zostały w Planie działań. Zostały one pogrupowane w następujące działy tematyczne: środowisko, gospodarka wodna, rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne, gospodarka morska, budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, transport, turystyka, nauka, oświata i wychowanie, szkolnictwo wyższe, obrona narodowa, rozwój regionalny i inne. Dla każdego zadania określone zostały sposoby jego wdrożenia oraz okres realizacji. Zadaniom tym nadano również priorytet w 3 stopniowej skali: zadanie obligatoryjne, postulowane oraz zalecane do wykonania. Poza tym wskazano podmioty odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych zadań, wśród których znalazły się m.in. Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, a także regionalne dyrekcje lasów państwowych, wojewodowie, dyrektorzy urzędów morskich, samorządy oraz Polska Organizacja Turystyczna. Podmioty uczestniczące w ich realizacji to np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, oraz regionalne zarządy gospodarki wodnej, wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych, urzędy wojewódzkie, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, jednostki naukowo-badawcze i konsultingowe, organizacje pozarządowe, służby ochrony przyrody, ośrodki edukacji ekologicznej i ośrodki doradztwa rolniczego.
Strategia ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce
Przyjęte w strategii cele nadrzędne to powszechna ochrona środowisk wodno-błotnych w kraju na drodze:
A. zapewnienia ciągłości istnienia i naturalnego charakteru środowisk zachowanych dotychczas obszarów wodno-błotnych oraz pełnionych przez nie funkcji ekologicznych;
B. zatrzymania procesu degradacji i zanikania środowisk wodno-błotnych;
C. restytucji przyrodniczej obszarów zdegradowanych.
Zgodnie z zapisami strategii ochrona ta powinna być realizowana zarówno w odniesieniu do całych ekosystemów, jak i pojedynczych elementów różnorodności biologicznej: biotopów wodno-błotnych, zbiorowisk roślinnych, cennych gatunków fauny i flory.
Zadania służące osiągnięciu celów przyjętych w „Strategii ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce" zawarte zostały w Planie działań. Zostały one pogrupowane w następujące działy tematyczne: środowisko, gospodarka wodna, rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne, gospodarka morska, budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, transport, turystyka, nauka, oświata i wychowanie, szkolnictwo wyższe, obrona narodowa, rozwój regionalny i inne. Dla każdego zadania określone zostały sposoby jego wdrożenia oraz okres realizacji. Zadaniom tym nadano również priorytet w 3 stopniowej skali: zadanie obligatoryjne, postulowane oraz zalecane do wykonania. Poza tym wskazano podmioty odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych zadań, wśród których znalazły się m.in. Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, a także regionalne dyrekcje lasów państwowych, wojewodowie, dyrektorzy urzędów morskich, samorządy oraz Polska Organizacja Turystyczna. Podmioty uczestniczące w ich realizacji to np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, oraz regionalne zarządy gospodarki wodnej, wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych, urzędy wojewódzkie, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, jednostki naukowo-badawcze i konsultingowe, organizacje pozarządowe, służby ochrony przyrody, ośrodki edukacji ekologicznej i ośrodki doradztwa rolniczego.
Strategia ochrony obszarów wodno-błotnych w Polsce - PDF